مسابقه فرهنگی مذهبی کودکان علوی

برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با جوایز ارزنده
ما را در شبکه های اجتماعی با شناسه KoodakaneAlavi@ دنبال کنید...

کودکان علوی پروژه جدید موسسه درگاه افق رسانه

اجرای فعالیت های دینی، آموزشی و فرهنگی در جامعه به ویژه در این زمان که همگان دسترسی آسان به فضای مجازی دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مسئولان فرهنگی باید در این راستا تلاش کرده و به تولید محتوا با توجه به فرهنگ دینی و ارزشی ملت ایران بپردازند.

همسویی و همراهی دستگاه های فرهنگی در این راستا می تواند خنثی کننده توطئه های شوم و شبیخون فرهنگی دشمنان باشد چرا که دشمنان امروز جنگ فرهنگی و رسانه ای را پیش گرفته و در صدد ضربه زندن به ارزش های دینی، اسلامی و انقلابی ما هستند.

در این راستا علاوه بر دستگاه های فرهنگی شاهد فعالیت های گسترده موسسات فرهنگی هستیم که به مدیریت جوانان خوش فکر و متدین این مرز و بوم در حال انجام است که بدون هیچ چشم داشتی دور هم جمع شده و با کمترین امکانات و بدون بودجه دولتی به فعالیت پرداخته و کارهای بزرگی انجام می دهند و این کارها با استقبال گسترده از سوی خانواده ها روبرور شده و همین امر سبب تشویق بیش از پیش آنان برای انجام فعالیت های فرهنگی که از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری نیز هست شده است.

در همین راستا گفتگویی با محمد هادی بیات مدیر  موسسه فرهنگی دیجیتال درگاه افق هستیم که با اجرای برنامه ها و مسابقات فرهنگی در فضای مجازی سبب جذب مخاطبان کودک و نوجوان به فعالیت های فرهنگی شده و در هر مناسبتی به برگزاری یک برنامه با هدف هدایت فکری جوانان به سمت و سوی فرهنگ ایرانی و اسلامی می پردازند.

جناب بیات در رابطه با برنامه های انجام شده توسط موسسه فرهنگی افق رسانه و کودکان علوی بفرمایید؟

«محمد هادی بیات» ضمن گرامیداشت ایام ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) و روز مادر به اهمیت فعالیت های فرهنگی در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ما یک موسسه فرهنگی دیجیتال هستیم که در حوزه فرهنگ در فضای مجازی فعالیت می کنیم و سعی مان بر این است مسئولیت اجتماعی خود را در این خصوص ادا نماییم.

مدیر موسسه فرهنگی دیجیتال درگاه افق رسانه، با اشاره به اینکه  کار ما تبلیغ و آموزش فرهنگی با نگاه ویژه مذهبی است، ادامه داد: ما در حوزه تبلیغات فضای مجازی و  تبلیغی که منجر به فرهنگ سازی علی الخصوص در موضوعات مذهبی شود فعالیت می کنیم یعنی اهم برنامه های ما در این حوزه هستند که البته محتوای مذکور را در قالب های تعاملی جدید و مورد پسند کودکان و نوجوانان تولید و منتشر می نماییم.

اهداف پروژه کودکان علوی تربیتی و معرفتی است

وی افزود: ترویج فرهنگ و معارف دینی و آشنایی نسل جوان و نوجوان با این فرهنگ به ویژه در این زمان که خانواده ها و به ویژه کودکان و نوجوانان دسترسی به فضای مجازی و ابزار و وسایل دیجیتالی دارند و در عین حال از این فضا بشدت تاثیر پذیر هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه ای تحت عنوان «کودکان علوی» ادامه داد: حدود یک سال پیش همزمان با نیمه شعبان شروع به فعالیت در فضای مجازی کرده و مسابقاتی را راه اندازی کردیم تا به واسطه این مسابقه بتوایم کودکان را با موضوعات مختلف اعتقادی منجمله مباحث مهدویت، قیام امام حسین علیه السلام، فرائض مسلمانان در ماه مبارک رمضان و شهادت حضرت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم و سایر مناسبت های مهم تقویم اسلامی و شیعی آشنا کنیم.

کودکان علوی چطور بوجود آمد

بیات اضافه کرد: در ابتدای کار بصورت عمومی و از طریق صفحات پر بازدید شبکه اجتماعی اینستاگرام از بچه ها و خانواده ها خواستیم محتوایی را با موضوع نیمه شعبان تهیه و برای ما ارسال کنند که خوشبختانه مورد استقبال خانواده ها و کودکان قرار گرفت. پس از آن ما همچنان مناسبت های فرهنگی و مذهبی را دنبال کردیم و برنامه های مختلفی را در فضای مجازی اجرا کردیم تا به ایام عید غدیر رسیدیم.

در ایام غدیر بطور مشخص در شبکه اجتماعی اینستاگرام صفحه ای با نام کودکان علوی افتتاح کردیم و مسابقه ای در این زمینه طراحی کردیم و جوایزی را نیز برای آن در نظر گرفتیم که استقبال و مشارکت خانواده ها به نسبت قبل افزایش قابل توجهی داشت. اکنون هم با راه اندازی وب سایت کودکان علوی به آدرس www.KoodakaneAlavi.ir  بنا داریم به وسعت و دامنه فعالیت های قبلی بیافزاییم.

بیات افزود: مسابقه های ما به این شکل است که افراد با موضوعاتی که ما مشخص میکنیم محتوای ویدئویی تولید می کنند و در پیج خود با هشتک های مربوط به مسابقه قرار می دهند و برای ما نیز ارسال و ما نیز آن را در پیج مسابقه  قرار می دهیم.‌

در پایان دو مدل از شرکت کنندگان و محتواهای برتر تقدیر می شود یکی از لحاظ کیفیت محتوایی است که به بهترین محتواها هدیه داده می شود و دیگری بر اساس لایک و کامنت هایی که برای آن پیج گذاشته می شود.

هدف مسابقه نیست!

مدیر موسسه فرهنگی دیجیتال درگاه افق رسانه اضافه کرد: مهمترین هدفی که مد نظر ما بوده این است که بچه ها با موضوعات مختلف عقیدتی و مفاهیم فرهنگ دینی به شکل خاص آشنا شوند. البته در کنار این موضوعات قابلیت ها و استعدادهای ایشان شناسایی و تقویت خواهد شد و با فعالیت هدفمند دیجیتال و تولید محتوا آشنا می شوند.

 بیات ادامه داد: از طرفی کودکی که بتواند یک شعر را بخواند قابلیت هایی دارد که خانواده می توانند روی آن کار کرده و استعداد های کودک خود را شکوفا کنند. البته زبان بدن، نحوه قرائت و سایر تکنیک های ارایه و سخنوری نیز میتواند روی ارائه بهتر موضوعات تاثیر مثبت داشته باشد.

وی حفظ کردن اشعار، بیان کردن آنها، ساخت یک قاب برای تصویری که ارسال می کند و فضا سازی برای ویدئوها را سبب ظهور و بروز خلاقیت بچه و حتی خانواده ها دانست و گفت: تکنیک هایی که بچه ها در این مسابقات آشنا می شوند مانند فن بیان، حفظ کردن شعر، ویرایش ویدئو در کنار آشنایی با مفاهیم مذهبی در قالب های جذاب تعاملی امکان فعالیت هدفمند در فضای مجازی را با مضامین فرهنگی بیش از پیش فراهم می آورد که با مشوق ارائه جایزه حتی می تواند سبب تغییر خط مشی زندگی افراد و خانواده ها شود.

آینده ای درخشان برای کودکان علوی متصوریم


 
بیات با اشاره به برنامه های آینده این موسسه گفت: بنا داریم مسابقات حضوری و برنامه ها و کلاس های آموزشی مختلف را بعد از کرونا به صورت رایگان و عمومی برگزار کنیم تا توانمندی بچه ها بیشتر ظهور و بروز یابد و از فضای فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان دور نشویم و در عین حال روش های علمی آموزش با روش های نوین تعاملی را در فضاهای حضوری و چهره به چهره هم ترویج دهیم.

مدیر موسسه فرهنگی دیجیتال درگاه افق رسانه به بیش از حد رسمی بودن برخی فضاهای فرهنگی و مذهبی برای جوانان و کودکان اشاره کرد و گفت: ما در نظر داریم این مفاهیم و محتواها را که توسط خود بچه ها تولید می شود و در کنار جوایز و تشویق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی انتشار می دهیم و با معرفی آنها در فضای مجازی بتوانیم بعد از مدتی از این عزیزان بعنوان افراد متخصص و حرفه ای در این راه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه بعلت برخی کج سلیقگی ها فضاهای مذهبی و فرهنگی جذابیت چندانی در مقایسه با رقبای فرهنگی خود ندارند که باید از این بابت هم بروز برنامه ریزی کنیم و عمل نماییم.

مفاهیم فرهنگی و اعتقادی را با زبان نسل جدید بیان کنیم

وی ضمن اشاره به لزوم توسعه فعالیت های نوین فرهنگی گفت: اگرچه ما گرایش مذهبی را بعنوان خط مشی مهم و اصلی فعالیت ها حفظ می کنیم ولی در نظر داریم موضوعات دیگر مثل مسئولیت اجتماعی، اخلاقیات، جامعه پذیری و … به واسطه همین برنامه های تعاملی به بچه ها آموزش داده شود و صرفا ارزش های مذهبی به شکل محدود ارایه نشود.

بازی درمانی، آموزش غیر مستقیم بواسطه بازی های مهیج، تصویر سازی، آموزش فنون خاص گفتگو و ارتباط موثر، موفقیت و تکنیک های آن و حتی سواد رسانه ای مواردی است که مد نظر است در این دوره ها و برنامه ها بگنجانیم تا بتوانیم از بین همین بچه ها افراد توانمندی را انتخاب نماییم تا به عنوان همکار و مدرس با ما کار کنند و بنوعی نسل بعدی مجموعه محسوب شوند.

دستگاه های فرهنگی حمایت نمی کنند

وی ادامه داد: هدف ما بیشتر فرهنگی است تا بتوانیم در جامعه اثر گذار باشیم ولی برای بقا به ناچار نیازمند برنامه ریزی مالی و درآمدزایی هم هستیم چرا که برنامه های فرهنگی نیز برای بقا به نقشه راه مالی نیاز دارند گرچه توقع می رود حداقل حمایت از مجموعه ما انجام شود. البته در دوره هایی که برگزار می کردیم  متوجه شدیم اهداف ما با برخی از سازمان ها و نهادها همسو هست به همین دلیل به منظور همکاری با آنها نامه نگاری کردیم و آنها نیز طرح و ایده خواستند ولی هیچ یک از این سازمان ها با وجود اینکه سازمان فرهنگی بودند و رسالتی به غیر از موضوعات فرهنگی نداشتند و علیرغم پیگیری ها و رایزنی های مستمر با ما همکاری نکردند و حاضر به حمایت از این طرح نشدند. البته در یک مورد نیز عنوان شد که باید کل برنامه را متعلق به فلان سازمان معرفی نمایید تا بخشی از هزینه ها را پرداخت کنیم که مورد موافقت مجموعه قرار نگرفت!

بیات ادامه داد: کل مسابقه ما به اندازه یک بنر این ادارات در یکی از مناسبت ها و برنامه های تکراری و‌کم خاصیت متداول هزینه ندارد ولی بلحاظ تاثیر گذاری بسیار نتیجه متفاوتی از کارهای روزمره این دستگاه ها شاهد بودیم. 

پس از نا امیدی از حمایت متولیان فرهنگ، بنا داریم با همکاری خود مردم فعالیت مجموعه را ادامه دهیم و بعنوان‌نمونه ای اثبات کنیم که با کارهای کوچک مردمی هم می توان فعالیت فرهنگی انجام داد و روی نسل های آینده تاثیر گذار بود.  گرچه از آنجایی که فعالیت های ما فرهنگی و مذهبی و آموزشی است و نیازمند یاری و همکاری سازمان های فرهنگی هستیم برای اینهمه متولی و‌مدعی فرهنگ زیبنده نیست که برای کار فرهنگی و مذهبی با حداقل هزینه ها مدام دست یاری مان سوی مردم دراز باشد.

 هدف ما فرزندان این مرز و بوم و آینده سازان ایران اسلامی هستند
 
وی در ادامه افزود: معتقدیم فرزندان ما نسل با هوش و فهیمی هستند و در این دوره که دسترسی به فضای مجازی دارند و در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی وقت می گذرانند نیاز است بیشتر روی آموزش این عزیزان کار شود و در عین حال یکسری مفاهیم به آنها آموخته شود و آنها را به سمتی ببریم که با علاقه و انگیزه محتوای فرهنگی و مذهبی تولید کنند نشر دهند و بتوانند از این فضای تعاملی با سیاست های فرهنگی کشور استفاده کنند که این بزرگترین هدف ماست.

 آمادگی همکاری و مشارکت با موسسات و سازمان ها
 
وی به آمادگی این موسسه فرهنگی به منظور توسعه فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: با این کار می توانیم نسلی پویا را برای بالندگی ایرانمان در سال های آینده داشته باشیم از این رو برای نیل به این اهداف مقدس آمادگی همکاری با تمامی دستگاه ها و سازمان های استان را داریم که بتوانیم این پروژه را بعنوان نمونه ای موفق در کشور بعنوان نمادی از فرهنگ والای مردم استان مرکزی معرفی نماییم.

علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت کودکان علوی مراجعه نمایند

www.KoodakaneAlavi.ir

لینک خبر : http://shabestan.ir/detail/News/1023331

نظری بدهید